Tuesday, August 14, 2012

Kalau ibadah kita gred F.

Bismillahirrahmanirrahim

Pernah tak, kita fikir yang ibadah kita tak diterima?
Pernah tak rasa sedih bila terfikir yang solat fardhu kita, taubat kita, tak sampai pun kepada Allah?
bunyi macam tak logik sebab kita dah sememangnya tahu Allah itu Maha Mengetahui segala sesuatu. mana mungkinlah Dia tak nampak solat kita kan?
tapi cuba la kita fikir semula, dah betul ke rukun solat kita? sah ke wudu' kita tadi? masa seawal angkat takbir tadi, niat dah ke belum? khusyuk ke tak?

kembali pada soalan pertama dan kedua. 
Pernah tak, kita fikir yang ibadah kita tak diterima?
Pernah tak rasa sedih bila terfikir yang solat fardhu kita, taubat kita, tak sampai pun kepada Allah?

kita ambil contoh paling mudah, bila jawab periksa, kawan kita sengih sengih sebab dapat A++, kita pulak dapat F. failed mek. tapi sengih la jugak. yang bezanya dalam hati kita sedang cemburu dengan kawan, sedang menyesal tak sudah-sudah. kenapalah aku tak study betul-betul, manalah salah aku agaknya. 

lets just take the feelings of getting F instead of A+ macam member sebelah tu. rasa malu, rasa menyesal, RASA TAK BEST! worst feeling weh! 

perasaan yang sama lah jugak bila kita tahu yang ibadah kita tak diterima kan? Allah. cemburulah, sedihlah bila tengok member-member yang sedang ikhlas istiqomah pada Allah. 
"ibadah tidak hanya pada bilangan yang kita buat. kalau tu yang kita kejar tanpa niat yang betul, berkualitikah ia untuk Maha Pencipta?"

bersihkanlah. bersihkanlah jiwa. moga-moga ibadah kita diterimaNya. insyaAllah.

shortnote: Ramadhan kali ini, dalam orang tengah bersungguh memburu LailatulQadr, kita dekat mana? tengah buat apa? rasa nak repeat kan? tunggulah Ramadhan tahun depan. moga-moga masih ada! insyaAllah.  

2 comments:

  1. ini best . superduper best . sentap sebab ya , memang rasa macam entah mungkin bawah pada F . HANY , nice belog . nice words . jazakallah .

    ReplyDelete
  2. masa saya tulis pun, saya sentap juga! haha. :) syukran! :)

    ReplyDelete