Saturday, October 8, 2011

besarnya nikmat Allah s.w.t

Selalu macam ni
Tak tahu mana nak mula
Tapi hati nak bersuara
Dah penat bercakap dalam sunyi agaknya

Besar sungguh nikmat Allah pada aku
Memberi peluang demi peluang pada hambaNya
Satu peluang Dia beri, aku siakan
Dia beri satu lagi, aku bazir bazirkan
Dia beri satu lagi, aku memang tak serik serik
Meminta dan kemudian aku letak tepi, pandang dari jauh

Besar sungguh nikmat Allah beri pada aku
Perubahan aku mungkin berperingkat
Mulanya takut juga aku nak tuliskan disini
Takut ada yang sangka aku berbangga dengan perubahan
Tapi hari ni niat aku jelas
Crystal clear kata kau!
Perubahan aku yang berperingkat ini cukup sedap nikmatnya
Terasa sentiasa diberkati Allah pada setiap perubahan itu

Jujur aku katakan. Perubahan aku mungkin tidak sebesar mana
Perubahan kecil kecil kuman saja
Tapi melihatkan peluang yang diberi dan diberi dan diberi ini
MashaAllah. Aku sendiri tersentuh (kau mungkin tak faham)
(dan kau juga boleh kata, eleh, takdalah besar mana pun perubahan budak ni)
Sekali lagi aku katakan. Perubahan berperingkat ini cukup membantu aku
Hati rasa makin lapang, makin takut dengan kebesaranNya
Allah tu Maha Kuasa

Satu perkara yang aku cukup kecut sekarang
Bagaimana kalau satu hari, Allah tarik segala nikmat dan peluang untuk ke jalan yang dirahmatiNya ini? MACAM MANA? APA KAU NAK BUAT, KALAU DAH NIKMAT TU DITARIK, TAK MUNGKIN KAU BOLEH BERUBAH DENGAN TEGURAN MANUSIA SAHAJA. TAK MUNGKIN WEH! SERIOUS AKU CAKAP.

Kecutnya aku.
Ya Allah, hambaMu ini memohon dengan seluas tangan mengangkat doa padaMu
Janganlah Kau tarik peluang untuk perubahan ku ini,
Janganlah Kau tarik nikmat kelapangan dada yang Kau beri ini
Masih banyak kekurangan ku. Masih cetek.

Ya Allah, aku bersyukur Ya Allah. Seteruk-teruk hambaMu ini, kau masih memberi jalan cerah. Alhamdulillah.

Ya Allah, jauhkan aku dari perkara yang boleh membangkitkan murkaMu Ya Allah.
Ampunkanlah segala dosa lepasku Ya Allah. Ameen Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment