Friday, September 16, 2011

keropok lekor

sekitar waktu aku sedang berbuka puasa. kisah cinta aku, disamakan dengan perasaan makan keropok lekor. menu buka puasa hari ni, keropok lekor dan lain lain. Puasa Enam di Bulan Syawal. Hari pertama.

kisah cinta aku serupa dengan perasaan makan keropok lekor panas di Kolej

sebelum sampai depan keropok lekor
aku dah terbayang bayangkan rupanya yang baru lepas diangkat dari kuali berisi minyak panas
sampai depan keropok lekor
aku menunggu penuh sabar, tiba giliran aku, cik, seringgit ya
kemudian isi sos merah pekat hampir secawan, *selalu kena marah sebab ambil banyak banyak. bukan buat minum pun! ouch!
aku pegang kejap plastik keropok lekor, bawa ke bilik
letak beg, tukar baju, OKAY MULA!
aku makan, panas panas, pedas pedas, syoknya
hinggalah teman sebilik atau sekelas datang depan muka aku
borak borak petang, sambil dia pandang pandang keropok aku
kau gila ke taknak pelawa kawan sendiri? walaupun empat batang tu tak cukup untuk aku, tapi dia dah pandang, pelawa juga
kemudian borak borak petang bersambung

esok, habis kelas aku kesana lagi! mahukan keropok lekor
sampai depan makcik, keropok lekor dah habis
dan aku pun longlai balik bilik
dalam langkah langkah longlai tu, aku lalu sebelah kawan yang aku pelawa
dia pegang keropok lekor!! tinggal satu, itu pun separuh dah ada dalam mulutnya
hampa.

hari ini, aku berbuka keropok lekor, dan hanya aku seorang. tak ada orang lain. yeahhhhh.

begitulah kisah cinta aku. aku berkias, pandai pandai kau kupas sendiri. mana yang masih tak faham, anggaplah aku bercerita pahit manis makan keropok lekor di Kolej sahaja.

p/s: asam rebus, ikan goreng dan keropok lekor really made my day! pencuci mulut ku anggur seedless. tapi biji yang terakhir tu busuk. euh. ku telan juga.

No comments:

Post a Comment